ADE gemist? Geen stress, we got you! Raptop was er dit jaar bij en als je denkt dat het Amsterdam Dance Event alleen maar om fissa’s draait, think again. Mensen komen vanuit Colombia, Canada, Australië, basically vanuit de hele wereld om het te checken. Ja, fissa’s zijn nice. Maar de échte waarde ligt in het connecten met mensen uit de industrie én wat knowledge meepakken. ADE Lab en ADE Beats moet je beseffen gewoon.
Opvallend dit jaar was dat er tantu veel panels waren die dealden met NFT’s, web3 en de metaverse. Eindstand is de verwachting van de professionals dus dat we als industrie steeds meer die kant op moven. We loeven.
Er waren veel verschillende locaties in Damsco beschikbaar gesteld voor alle conferenties, panels, workshops en masterclasses. Locaties waar je niet meteen aan denkt bij dit soort events. En dat maakte het juist vet. Veel vond plaats in het Tobacco Theater en de Felix Meritis.
Op dag 1 checkten we ‘Streaming Platforms: How to Make a Living’, ‘Dance Music Crossing the Metaverse’, ‘NFT’s and the Music Industry’, ‘A Deep Dive into Arts & Music NFT’s’, ‘YouTube Music Hub’, ‘How Creators Can Make Your Music Grow’ en ‘Global Brand Building’. Allemaal interessante convo’s die plaatsvonden. Uiteraard droeg muziek-NFT pionier/hip pop artiest Daniël Busser zijn steentje bij aan de NFT convo.
En dit is wat we nog meer meepakten van dag #1:
- Bouw je echt aan een carrière, of creëer je slechts een moment? Als het dat laatste is, geen stress. Zolang je dat moment volledig weet te monetizen, zit je safe man.
- Ken én heb controle over je data. Move op basis van die data, maar besef ook de nuances. Weet welke data je moet gebruiken voor een bepaald doel.
- Respecteer innovatie. Beloof alleen shit aan je fans die je kunt waarmaken. Gebruik respect als currency.
- Daniël Busser: “Connect met je publiek door ze te educaten en win hun vertrouwen”.
- No spang als je niet de credits krijgt wanneer je iets innovatiefs als eerste doet. Focus op de beste zijn in dat wat je doet.
- Key elementen bij global branding: gebruik cultuur als inspiratie, laat je drijven door je passie en houd rekening met wat je intenties zijn. Verwerk dit allemaal in een plan.
- Bepaal waar je sicke talent voor hebt, en doe dat dan kapot veel.
- Blijf consistent in je branding. Aim big, bijvoorbeeld hoe Drake met z’n OVO-logo z’n 50 miljard streams vierde op de voetbalshirts van Barca.
- Houd rekening met je publiek. ‘Kook geen eten die jij alleen lekker vindt, anders gaat je restaurant 100 failliet’.
Dag #2 zat ook vol lessen man. We checkten ‘Democratizing the Future of Music Business’, ‘Masterclass by International Association of Music Laywers’ (heel belangrijk), ‘Reshaping the Music Industry’, ‘Why Communities Are the Future of the Music Industry’, What Can Indies Learn from Majors and Vice Versa?’, ‘In Conversation with Nick Adler’ (business partner van Snoop Dogg bij Deathrow Records), ‘Opportunities of AR’ en ‘How to Grow on YouTube’. Key take aways van dag #2:
- Communities gaan de core zijn van je fanbase. Leer hoe je dit op stabiele manier creëert.
- Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen van je fans en blijf ze up to date houden over alles wat waar je mee bezig bent.
- Support de mensen die jou supporten. Gooi love op degenen die love op jou gooien.
- Schrijf bij sessies op wie wat heeft bijgedragen (inspiratie, de lyrics, beats, alles). Leg dit vast bij BUMA/STEMRA, SENA, Sabam etc.
- Verdiep je in tech, AR gaat voor artiesten veel kansen bieden om fan-ervaringen te pushen en om communities te bouwen.
Dag #3 bracht ook veel sterke momenten die we handig zijn als muziekartiest. We waren bij ‘Meta x Masterclass’, ‘Your Artist/Brand Needs Sponsorship’, ‘Ways to Monetize Your Music Independently’, ‘One-Man Museum SOR’ en ‘Me & My Manager – Taking Care of Business’.
Hoogtepunt van deze laatste conferentiedag was ‘One-Man Museum SOR’ van sor. Hij sprak over zijn eigen branding en hoe belangrijk dat is, over de Bae Doven trilogie natuurlijk, over de boys van Black Acid en Phonak. sor wist – zoals altijd – de hele zaal te inspireren. Hij gunde ons zelf een kort lesje in dirigeren.
Cliché, maar waar: ADE is naast kennis vooral handig om je netwerk te verbreden. De borrels van o.a. Sony en Topnotch kunnen je connecten met veel mensen die je normaal niet snel zou tegenkomen. Niet alleen artiesten, maar juist mensen achter de schermen van de industrie en andere creatives.
Als je volgend jaar de kans hebt om ADE Lab en ADE Beats te checken, wees daar. Het is een investering in jezelf en je ontmoet mensen waar je de rest van je leven mee blijft connecten. Dikke dikke dikke shout out naar Amsterdam Dance Event! Het was lit.