Siebe Pronk, artiestennaam Pronk, is een 24 jarige producer uit Amsterdam. Je kunt hem kennen van zijn producties voor o.a. Lange Frans en Yes-R. Op 8-jarige leeftijd begon hij met klassieke piano en speelde uiteindelijk verschillende composities van Beethoven, Chopin en Rachmaninov in muziektheaters als ‘De Stopera’ in Amsterdam. Sindsdien maakt hij gebruik van zijn talent in de Nederlandse hiphopscene en werkt hij naast het produceren hard aan zijn solocarrière als artiest/DJ. Alle reden om hem even aan de tand te voelen en een online interview af te leggen.
1. Na je klassieke achtergrond met de piano ben je nu de hiphopscene ingestapt als producer. Hoe is dit tot zo stand gekomen?
Eigenlijk had ik al vrienden om mij heen die muziek produceerde maar heb ik er nooit bij stilgestaan om dit daadwerkelijk zelf te gaan doen. Uiteindelijk had iemand op Instagram onder mijn piano filmpje gereageerd dat ik beats moest gaan tikken. Hierdoor ben ik drie jaar geleden in een groepsapp terecht gekomen en heb ik veel te danken aan Emage, een producer uit Groningen waarmee ik tot op de dag van vandaag veel contact mee heb over het muziek produceren.
2. Je hebt meegewerkt aan het compilatiealbum Blauwdruk II (gepresenteerd door Lange Frans en Deniz Caro). Hoe heb je dit ervaren?
Het was voor mij de eerste keer dat ik überhaupt naar een schrijverskamp ging, hierdoor wist ik niet zo goed wat ik allemaal kon verwachten. De eerste editie was natuurlijk met grote namen als Esko, Josylvio etc. hierdoor vond ik het al een hele eer dat ik voor de 2e editie was gevraagd. Uiteindelijk kan ik met een tevreden blik terugkijken naar mijn producties en is het voor mij een mooi onderdeel van het begin voor mijn muziekcarrière geweest.
3. Hoe was het om hiermee voor het eerst op Dutch Valley op te treden en naar 101Barz te gaan?
Ook dit was voor mij allemaal de eerste keer. Het optreden bij Dutch Valley was in het begin wel even spannend aangezien ik nog nooit op zo’n groot festival heb gedraaid. Uiteindelijk op het podium zelf vergeet je de spanning en kan ik zeggen dat het een hele mooie ervaring was. In de toekomst hoop ik daar weer te mogen staan met mijn eigen producties. De sessie bij 101Barz was ook super leuk om mee te maken, vooral omdat ik er zelf altijd al met vrienden naar keek en omdat Rotjoch gewoon een legend is!
4. Kort na Blauwdruk II heb je als enige van het schrijverskamp bij Sony/ATV een publishing deal mogen tekenen. Hoe komt dat denk je?
Ik denk doordat ik meer ben dan alleen een beatmaker. Ik zie mezelf namelijk echt als een componist/producer doordat ik zelf alles met een keyboard inspeel, de vocals opneem en bewerk, de muziek, mix en tot slot zelf ook master. Bij mij kun je dus echt van A tot Z terecht.
5. We zien je veel met Lange Frans, hoe heb je hem leren kennen en wat voor rol speelt hij in jouw carrière aangezien hij al jarenlang bekend is in deze wereld?
Emage moest een keer bij Lange Frans thuis muziek produceren. Dit was dicht bij mijn huis waardoor Emage vroeg of ik ook langskwam. Uiteindelijk heb ik Lange Frans toen eventjes gezien en heb ik de volgende dag een usb-stick door z’n brievenbus gegooid met wat producties erop. Hij belde mij de volgende dag terug. Sindsdien zijn we veel samen en helpt hij mij met het begin van mijn muziekcarrière.
6. Je wilt meer als artiest/DJ naar voren komen met je producties, wat kunnen we hiervan verwachten de aankomende tijd?
Yes dat klopt. Het lijkt mij leuk om naast het produceren ook meer op de voorgrond te komen en uiteindelijk zelf shows te kunnen geven met mijn producties. Net als met klassieke piano is dat het mooiste wat er is; een groep mensen amuseren en samen dezelfde passie delen.
GA NAAR PAGINA 2 VOOR DE REST VAN HET INTERVIEW