fbpx

GEBOREN OM TE PRODUCEREN: MEET KEYSER SOZE


De Haarlemse producer Keyser Soze is de niet zo stille kracht achter pokoes van onder andere Ashafar. Hij is verantwoordelijk voor het tikken van Ashafar’s ‘Wayway’, ‘Panamera’ en ‘Medellin (ft. Larry)’ en heeft zeker ruim 15 milli YouTube views op z’n naam staan. Dit is niet alles, deze baas runt ook het label Bonne Chance Music en brengt die gimma naar the next level – die shit doet ie gewoon. Sommige mensen zijn geboren om muziek te creëren en multitalent Keyser Soze is daar for real één van. Deze guy heeft sick veel talent en met z’n internationale ambities kan hij eigenlijk niets anders dan winnen – nu en in de toekomst. Dat hij méér is dan alleen een producer, bewijst hij in dit interview met Raptop. Check it!

KEYSER SOZE

Je bent van jongs af aan al bezig. De vaste producer/DJ van Ashafar, Bonne Chance Music.. Zoveel bereikt al, wat wil je nog bereiken? Waar zie jij jezelf over 3-4 jaar?


Ja, het zijn inderdaad een paar mega gekke en chaotische jaren geweest waarin ik echt super veel geleerd heb. Naast het produceren komt er eigenlijk zoveel meer bij kijken dan alleen maar muziek maken en dat onderschatten mensen vaak heb ik het idee. Als je echt ergens wilt komen en een doel voor ogen hebt zal je er gewoon heel hard voor moeten werken en moet je niet bang zijn om daar bepaalde dingen voor op te moeten geven. Door Bonne Chance Music heb ik heel veel gezien en geleerd van hoe alles werkt op de achtergrond, wat ik nu mee kan nemen in mijn eigen carrière. Ik zie mezelf in de komende jaren meer doen in het buitenland, ik doe steeds vaker sessies met artiesten buiten Nederland. Denk dat ik voorlopig op deze manier door blijf gaan, ik geniet momenteel nog wel even van deze fastlife ;).


Wat betekent produceren voor jou?


Issa lifestyle..


“Like, Panamera werd in 20 minuten gemaakt…”

KEYSER SOZE

Als je kijkt naar jouw ontwikkeling, wat zijn dan de ervaringen die jou het meest hebben gevormd als producer?

Door met artiesten de studio in te gaan. Ik houd ervan om mezelf uit te dagen, dus op het moment dat je met iemand in de studio zit en diegene weet al hoe alles in zijn werk gaat, dan moet je presteren. Ik heb altijd een goed gevoel van wat voor beat ik bij een specifieke artiest vind passen, ik maak de beat dan ook het liefst on the spot met de artiest erbij, zodat hij uiteindelijk helemaal op maat is zoals diegene het wilt hebben. Hierdoor ontwikkel je een bepaalde snelheid inclusief het mixen en het aanleveren van de track. De artiesten krijgen na een sessie vaak al de MP3 demo naar huis, die mix verschilt vaak niet zoveel van hoe de tack uiteindelijk uitgebracht wordt. Like, Panamera werd in 20 minuten gemaakt…

“Een beat is nooit af, je kunt eindeloos blijven toevoegen of met nieuwe dingen experimenteren maar de kunst is het loslaten, voelen wanneer iets af is en door naar de next one.”

KEYSER SOZE

Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen geweest als producer?


Met een artiest werken waarmee ik nog nooit heb gewerkt voor mij nog steeds als een uitdaging. Je wilt eigenlijk dat wanneer je een sessie hebt met een artiest, dat je een track maakt die ook uitgebracht gaat worden, anders is het gewoon bassically elkaars tijd verdoen. Ik denk dat daar ook je kracht ligt als producer, het hoeven ook niet altijd hits te zijn als het maar wel uitgebracht en gehoord wordt. In het begin vond ik het bijvoorbeeld heel spannend als er een track op Spotify kwam, soms zat ik twee weken lang op een mix te borduren terwijl dat nergens voor nodig was. Ik heb op een gegeven moment geleerd om sneller los te laten. Een beat is nooit af, je kunt eindeloos blijven toevoegen of met nieuwe experimenteren maar de kunst is het loslaten, voelen wanneer iets af is en door naar de next one.


Wanneer ben je volgens jou een goede producer?


Wanneer artiesten graag met je willen werken lijkt me, wanneer dat zo is betekent het namelijk dat je skills gezien/gehoord worden.

KEYSER SOZE ASHAFAR 3ROBI
Ashafar x Keyser Soze X 3robi

Op welke manier(en) onderscheid jij jezelf van andere producers?


Ik speel zelf heel veel instrumenten dus speel most of the time ook alles zelf in , plus ik maak mijn muziek in Ableton (muziek produceer programma, DAW), daardoor heb ik sowieso al een bepaalde sound omdat de meeste jongens die ik ken in FL werken. Ik hoorde zelf dat mijn producties anders klonken dan de rest en wilde ook graag die FruityLoops sound bereiken, alleen mijn workflow in Ableton is super snel wat het aangenaam maakt tijdens sessies.. Hierdoor ben ik bij mijn programma Ableton gebleven, waar ik dankbaar voor ben, omdat ik toch een soort van eigen sounds heb weten te creëren, never change a winning team!


Wat doe jij als je geen inspiratie meer hebt?

Wanneer ik een beatblock heb probeer ik gewoon even twee of drie dagen niet in de studio te komen, ik ben zelf echt een shop verslaafde dus op dat soort momenten pak ik de auto en rijd ik naar al m’n favoriete winkels in NL om m’n mind even op nul te zetten. Wanneer ik dan in de studio kom heb ik weer met frisse energie. Als het nog steeds niet lukt, ga ik naar splice.com (sample data base). Hoewel ik dit het liefst zo weinig mogelijk gebruik, de kans is namelijk zo groot dat er nog een paar honderd producers zijn met dezelfde sample, als je hem niet bewerkt.. Het is soms wel een goeie om even een push in de juiste richting te krijgen.


Wat zou voor jou een goede reden zijn om te stoppen met produceren?


Het is mijn leven, en buiten dat is het ook nog eens mijn werk geworden. Dus op het moment dat ik zoveel verdiend heb dat ik met pensioen kan gaan denk ik haha.. En zelfs dan denk ik dat ik nog steeds muziek zal blijven maken omdat, ondanks dat het mijn werk is, ik het alsnog awesome vind om te doen.

“Er zijn altijd mensen beter dan jij en er zijn altijd mensen die het sneller bereiken dan jij, maar niemand doet het zoals jij het doet. Iedereen is uniek, geloof in jezelf, dan dwing je het af”.

KEYSER SOZE

Welk advies zou je aan opkomende producers willen geven?

Eigenlijk draait het allemaal om wilskracht, structuur en discipline.

Ik had afgelopen week nog een gesprek iemand die tegen mij zei “Ik heb het gevoel dat er mensen beter zijn dan ik”. Mijn enige antwoord hierop is: Zolang je dit denkt ga je nooit komen waar je wilt komen.. Er zijn altijd mensen beter dan jij en er zijn altijd mensen die het sneller bereiken dan jij, maar niemand doet het zoals jij het doet. Iedereen is uniek, geloof in jezelf, dan dwing je het af.


Op welke tune ben je het meest trots en waarom?


Panamera met Ashafar heeft toch wel veel deuren voor mij geopend ondanks dat ik al heel veel tracks online had staan werd ik opeens gezien. Dat het zo’n mega hit zou worden hadden we allebei nooit gedacht, we wisten 100% zeker dat het iets ging doen maar niet dit. Nog steeds rond de 80K luisteraars op Spotify per dag.. Maarrrrr naast dat dit natuurlijk een bijna voor de hand liggend antwoord is ben ik toch ook nog steeds heel erg trots op Lijpe – Geel Paars Groen. Lijpe is voor mij een van de hardste rappers van Nederland en deze tune raakt echt m’n ziel.. Maar nummer twee met Lijpe is onderweg, misschien is deze nog wel een level up..


Wat kunnen we nog van jou verwachten dit jaar? Kun je meer vertellen over internationale collabs?


Ik heb met Asha echt een paar super gekke tracks liggen.. We hebben de afgelopen maanden veel verschillende dingen uitgeprobeerd, hiervan gaat zeker het een en ander naar buiten komen. Daarnaast ben ik me aan het focussen op een eigen album en ben ik de studio ingedoken met een Franse artiest, we zijn bezig met een paar super sterke ft’s maar daarvoor houden jullie m’n page maar in de gaten ;).

KEYSER SOZE X ASHAFAR

Heb je liever spijt van iets dat je wél hebt gedaan of van iets dat je níet hebt gedaan? En waarom?

Ik denk dat je beter iets fout kunt doen waarvan je achteraf kunt leren en het kan verbeteren, dan dat je altijd maar afwacht en blijft denken ‘what if..’. Ligt er natuurlijk wel aan wat, ik denk dat het belangrijk is dat je eerst goed overweegt of iets het waard is om er later eventueel spijt van te krijgen..


“Ik vind dat we in 2020 inmiddels toch wel moeten beseffen dat we allemaal gelijk zijn. Stop met vooroordelen, no matter what”.

KEYSER SOZE

Als je één probleem in de wereld zou kunnen oplossen, welke zou je dan kiezen en waarom dit probleem?

Ik betrap mensen vaak nog echt op racisme, en dat is iets wat ik haat. Ik ben zelf white as f*ck maar op het moment dat ik met getinte matties op stap ga en we staan in de rij en zij worden geweigerd dan doet dat me oprecht pijn van binnen waarom ik wel en zij niet. En dit is een klein voorbeeld, want dit gebeurt ook nog steeds grootschalig. Ik vind dat we in 2020 inmiddels toch wel moeten beseffen dat we allemaal gelijk zijn. Stop met vooroordelen, no matter what.


Hoe ziet quarantine-life eruit voor Keyser Soze?

Ik zeg je straight up, aan mijn leven is niet zoveel veranderd.. Ik doe nog dagelijks studio sessies (wel met de geadviseerde 1,5 m afstand) maar ik wil niet volledig stil staan. Wel zijn er inmiddels al 50+ shows gecanceld waarvan 3 in het buitenland.. Die is wel mega fokop, hoop dan ook echt dat we alles nog op tijd in gaan kunnen halen!


Waar ben je het meest dankbaar voor in je leven?

Dat ik kan doen wat ik leuk vind, ik voel me blessed met het talent wat ik heb en hoop dat ik iedereen nog lang mag blijven deliveren met Soze producties <3


Ben jij artiest en wil je met jouw track in de RaptopNL Spotify lijst komen? Email naar [email protected]


Like het, deel het en zoals we altijd zeggen ‘Don’t sleep on this’. 


Tags:
Geen reactie's

Geef een reactie