6.3 C
Amsterdam
woensdag, december 2, 2020

DE ULTIEME GIDS VOOR MUZIEKDISTRIBUTEURS IN 2021

- Advertisement -
- Advertisement -

Misschien denk je nu, wat is een muziekdistributeur eigenlijk? Een muziekdistributeur is de tussenpersoon die ervoor zorgt dat jouw muziek, of de muziek van een artiest op streamingplatfoms zoals Spotify, Deezer, Tidal, etc. terecht komt. Het is namelijk niet mogelijk om zelf muziek direct op deze platforms te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld wel op YouTube. Wil je dus releasen via bijvoorbeeld Spotify, dan heb je een distributeur nodig. Niet alleen komt je track dan op muziekplatforms, maar ze worden zo bijvoorbeeld ook geplaatst op Instagram of TikTok. De distributeur zorgt ervoor dat jij jouw welverdiende doekoe krijgt voor de muziek die je maakt via de platformen waar zij jouw muziek plaatsen. Iedere distributeur heeft weer andere functies, en daarvoor ook andere prijzen. In dit artikel willen we je kennis laten maken met de vier grootste muziekdistributeurs en hun voor- en nadelen. We gaan er nu dus even vanuit dat jij een artiest bent of dat je geïnteresseerd bent in het distribueren van muziek. Ook geven we je advies over welke distributeur mogelijk voor jou de beste zou zijn. Let op: er zijn nog meer distributeurs out there, dus wil je serieus beginnen met je muziek, dan zul je zelf wat extra research moeten doen. Hierbij: de ultieme gids voor jou als beginnend artiest of nieuwsgierig muziekliefhebber. 


Distrokid


Kort gezegd is Distrokid het meest populair onder de mensen die net beginnen als artiest en alles zelf regelen. Er zijn heel veel mensen, online en in de industrie, die Distrokid zullen aanraden. Het platform zal precies doen wat je van ze verwacht: jouw muziek uitzetten op platforms. Maar (!) want die is er altijd, Distrokid is puur een distributeur. Wat we daarmee bedoelen is dat het platform alleen muziek verspreid op de muziek streamingplatforms, waar jij dan uiteraard het geld van de streams vangt. Wat een pure distributeur dus NIET doet, is het verzamelen van jouw verdiende geld voor het gebruiken van jouw track op bijvoorbeeld een vlog, game, Twitch stream of radiostation. Daar heb je een distributeur met publishing voor nodig. Daar komen we later nog op terug. 

Wat dus belangrijk is om te onthouden bij Distrokid is dat zij jouw muziek en inkomen alleen plaatsen en verzamelen op muziek streamingdiensten zoals Spotify, Deezer, etc. Gebruik je dus dit platform voor al je muziek, en iemand gebruikt jouw muziek in zijn vlog op YouTube, dan krijg je daar geen geld voor, omdat Distrokid daar niet verantwoordelijk voor is. 

Wil je dit platform gebruiken, maar ook geld ontvangen voor gebruik van je muziek buiten de muziekplatformen? Dan heb je een ander platform nodig zoals Song Trust. Deze kan je samen met Distrokid gebruiken.

Prijzen

De prijs: niet geheel onbelangrijk. Voor deze distributeur betaal je $20 (dat is ongeveer 17 euro) per jaar voor unlimited tracks die jij mag plaatsen. Dat betekent dat je rustig iedere dag een track zou kunnen releasen, als je dat zou willen. Dat is misschien een beetje veel maar wel goed om te weten dat het kan. Je zou ook wanneer je wil een album kunnen droppen en de prijs blijft $20 per jaar. Die ‘per jaar’ is belangrijk, want dat betekent dat je ieder jaar die $20 moet betalen om ervoor te zorgen dat je muziek op Spotify blijft. Stel je hebt in 2019 10 tracks gemaakt, waarbij je aan het einde van het jaar netjes de $20 hebt betaald. Als jij vervolgens aan het einde van 2020 weigert om de $20 te betalen en dus het contract afbreekt, dan zal je muziek ook van de streamingdiensten verdwijnen. 

Het is wel mogelijk om wat add-ons bij te kopen als je gebruik maakt van deze distributeur. En dat is ook niet zo gek als je kijkt naar wat je allemaal niet kan met alleen het 20$ pakket. Je kan bijvoorbeeld niet inplannen wanneer je muziek live gaat, als je het upload komt het gewoon zo snel mogelijk op Spotify terecht. Als je dus een heel releaseplan hebt en zelf een datum wil uitzoeken waarop je track release zal zijn, dan zul je extra moeten betalen bij Distrokid. In totaal komt de prijs dan op 36$ per jaar, wat ongeveer 30 euro is.

Voordelen

Een voordeel van Distrokid is dat het heel gebruiksvriendelijk is, je kan er makkelijk mee aan de slag en er zijn heel veel tutorials online te vinden. Ook wordt vaak over Distrokid gezegd dat hun klantenservice goed werkt, wat nogal fijn is als het gaat om je muziek carrière. Een ander voordeel is dat, mocht je in een groep zitten, deze distributeur dan altijd de inkomsten verdeelt over jullie vieren. Zo hoef je niet zelf te gaan rekenen wie wat krijgt en zelf geld overmaken, dit doet Distrokid allemaal voor jou. Andere leuke dingen is dat je jouw lyrics kan uploaden naar allerlei muziekplatformen en dat AL het geld dat jij met je muziek maakt allemaal voor jou is. Er wordt dus geen marge van het geld afgehaald door deze distributeur. Wel zo eerlijk, toch?


Ditto


Ditto lijkt in prijs en functie erg op Distrokid. Net als Distrokid is het een pure distributeur, dus geen publishing (weet je nog?). Het grote verschil met Distrokid is dat deze distributeur één prijs vraagt waarin je alle functies krijg die zij te bieden hebben. Geen upgrades of add-ons dus. Het is daarmee ook de allergoedkoopste distributeur. Veel van de functies waar je bij Distrokid extra voor betaalt, heb je in Ditto gewoon al in het pakket. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een release date in te plannen. Dit alles voor slechts $19, dat is maar 16 euro!

Extra promotie

Er zijn een aantal toffe extra’s bij Ditto. Bijvoorbeeld dat zij veel playlists op muziekplatformen hebben. Hierdoor kan je dus met het uploaden via Ditto terecht komen in een van hun playlists. Extra promotie dus. Daarnaast worden jouw tracks automatisch geüpload op de nieuwste platforms. Als iemand dus morgen een nieuw soort Spotify released, dan zet Ditto automatisch jouw tracks op dat nieuwe platform. En ja, ook dat is gratis. Bij Distrokid betaal je daar bijvoorbeeld $8 extra voor. 

Er is een extraatje waar je ook wat extra geld voor moet betalen. Dat is het vertonen van jouw muziek in Shazam en Siri. Als iemand jouw track dus in de club hoort en wil weten welk liedje het is, dan kan deze persoon jouw muziek vinden via Shazam of Siri. Best handig. Hier betaal je maar heel weinig voor, een euro of minder zelfs.

Slechte service

Nu denk je waarschijnlijk: thanks Raptop, ik hoef niet verder te lezen. Dit wordt hem. Think again. Een groot nadeel van Ditto is hun klantenservice. Er zijn vele verhalen te vinden en te horen over artiesten die Ditto liever uit te weg gaan, puur en alleen vanwege hun ‘slechte’ service. Ze zijn ook meer dan eens met slecht nieuws in de media geweest met allerlei problemen. Dit is dus iets wat je zelf zult moeten overwegen. Als je voor goedkoop en makkelijk wil gaan, dan is dit absoluut de juiste keuze. Maar niet zeggen dat wij je niet gewaarschuwd hebben, het is niet zonder risico’s. 


Songtrust


Deze hebben we kort besproken bij het noemen van de eerste distributeur. Dit is de extra tussenpersoon die je zult moeten gebruiken als je Ditto en Distrokid wil gebruiken en ook geld wil vangen van streams buiten de muziekplatforms. Voor deze service betaal je eenmalig $100 (ongeveer 85 euro) om royalty’s te vangen van andere platformen en bronnen. Let op: bij gebruik van Songtrust gaat 15% van de royalty’s van jouw muziek naar henzelf. Je krijgt dus niet het volle bedrag. Wat belangrijk is om te weten is dat Songtrust wereldwijd jouw royalty’s voor je verzameld. Dit is belangrijk, omdat niet alle publishing bedrijven dit doen. Sterker nog, het is best lastig om als Nederlander geld voor je muziek te ontvangen uit bijvoorbeeld Duitsland of Japan. Je hebt per land namelijk meerdere publishing bedrijven, maar die coveren vaak alleen de royalty’s binnen eigen land. Songtrust is dus wereldwijd. Kortom, gebruik je Distrokid of Ditto, dan heb je Songtrust nodig om ervoor te zorgen dat niemand jouw track zomaar kan ‘stelen’ zonder dat jij daar je welverdiende geld voor krijgt. 


CD baby


CD baby is eigenlijk de OG van de distributiebedrijven. Het bestaat het langst en is daarom ook het meest bekend. Een beetje wat McDonald’s is onder de fastfoodketens.Dit platform is best duur, maar je hebt twee opties: CD baby en CD baby pro. Het verschil tussen de twee is dat CD baby weer puur een distributeur is net als Ditto en Distrokid, en dat de pro versie ook alle publishing regelt buiten de muziekplatforms. 

Prijzen

Bij CD baby betaal je per upload. Je betaalt $10 (€8,50) voor het uploaden van een single en $29 (€25) om een album te uploaden. Bij dit platform kan je dus niet ongelimiteerd releasen voor een vaste prijs. Voor de pro versie betaal je meer. Dat kost $30 (€25,70) voor een single en $69 (€59) voor het uploaden van een album. Maar hiermee heb je dus distributie en publishing. Alle streams vanuit verschillende platformen worden aan jou uitgekeerd. 

Naast het distribueren en publishen worden je tracks ook geüpload naar Instagram en TikTok. Wat in 2021 natuurlijk heel belangrijk is als je wil dat mensen in hun stories flexen met jouw track op de achtergrond. 

Slechte naam in de media

Een nadeel van CD baby is ook weer de klantenservice. Het verschil met Ditto is dat mensen zich bij dat platform vooral zorgen maken om de slechte naam die het platform heeft in de media, maar in de praktijk valt het vaak best mee. Bij CD baby kent bijna iedere muzikant wel iemand met een dramaverhaal over het platform. Dus als het allemaal goed gaat bij CD baby is het fantastisch. Maar mocht je problemen hebben, dan kan het nog wel eens een lastig verhaal worden. Ze zijn vaak ook slecht te bereiken.


Tunecore


Tunecore is verreweg de duurste optie. Bij dit platform betaal je $10 (€8,50) voor een single en $30 (€25,70) dollar voor een album. In je eerste jaar (ja, daar is de adder). Daarna betaal je $50 (€43) voor een album. Dat moet je ieder jaar weer betalen, als je een jaar niet betaalt dan wordt je muziek weggehaald net als bij Distrokid. Daar dit dus best een prijskaartje aan.

Als je bijvoorbeeld in 10 albums wil releasen in de komende vijf jaar, betaal je eerst dus $30 en daarna $50. Dat blijf je ieder jaar betalen. Als je dus na 5 jaar die 10 albums hebt, dan betaal je bijna $500 (€428) alleen maar om je muziek op Spotify te houden. Daarnaast betaal je ook nog $75 (€64) dollar voor de publishing van je muziek én wordt daar ook weer 15% van ingehouden door Tunecore. Als je dus net begint met het maken van muziek, is dit heel erg duur. Daarom maken alleen de meeste grote artiesten gebruik van Tunecore. Tunecore is wel heel erg fijn in gebruik met een goede klantenservice. 


Dus… welke is het beste voor mij?


Dat hangt van heel veel factoren af, bijvoorbeeld hoe vaak en wat release je? Haal je het geld er wel uit als je een vaste prijs per jaar betaalt? Of heb je daar te weinig tracks voor. Distrokid is snel en makkelijk, maar als je alle extra’s wil dan komt er best veel geld bij kijken. Bij CD baby heb je het all-in-one pakket, maar gaat er iets mis. Dan heb je misschien wel een probleem. Ons advies? Voor beginnende muzikanten zijn Distrokid en Ditto de beste keuze. Je kan snel en gemakkelijk je muziek uploaden met Songtrust kan je je publishing regelen. Zodra je wat meer gegroeid bent kan je ook meer geld uitgeven. Dan zou je kunnen kijken naar CD baby en Tunecore als duurdere varianten. Vergeet ook niet dat je altijd nog kan mixen tussen verschillende distributeurs. 

De belangrijkste vraag om jezelf te stellen is: hoe wil ik mijn muziek releasen? Als je het antwoord op die vraag hebt, weet je welke distributeur op dit moment bij jou past. Meer hulp nodig als beginnende artiest? Klik hier voor meer informatie.

Heb jij ervaring met een van deze distributeurs? Laat het ons weten in de comments en vertel welke jij zou aanraden.


- Advertisement -

Het laatste nieuws

RG WERKT SAMEN MET GYJEAN OP DE TRACK ‘DATE’

Onlangs heeft rapper/labeleigenaar RG zijn nieuwste track genaamd ‘Date’ gedropt. Voor deze track is hij de samenwerking aangegaan met Gyjean en de track is...
- Advertisement -

RAPTOP MONDKAPJES EN SUPERHEROES KLEDING NU BESCHIKBAAR

We kunnen wel zeggen dat de superheldencampagne voor #GLA20 meer dan een succes is. Over de 1,3 miljoen mensen zagen superhelden voorbij flitsen door...

FOUS WERKT SAMEN MET BUIKJE EN AYOUB OP ‘JONGE JONGENS

Rapper Fous van het label Deposic heeft een aantal dagen geleden zijn nieuwste track genaamd ‘Jonge Jongens’ gedropt. Voor deze track is hij de...

KRIS KROSS AMSTERDAM TEKENT BIJ NAMAM

Vandaag is het naar buiten gekomen dat Kris Kross Amsterdam heeft getekend bij één van de grootste managementbureaus in Nederland, NAMAM. De huidige nummers...

Related news

RG WERKT SAMEN MET GYJEAN OP DE TRACK ‘DATE’

Onlangs heeft rapper/labeleigenaar RG zijn nieuwste track genaamd ‘Date’ gedropt. Voor deze track is hij de samenwerking aangegaan met Gyjean en de track is...

RAPTOP MONDKAPJES EN SUPERHEROES KLEDING NU BESCHIKBAAR

We kunnen wel zeggen dat de superheldencampagne voor #GLA20 meer dan een succes is. Over de 1,3 miljoen mensen zagen superhelden voorbij flitsen door...

FOUS WERKT SAMEN MET BUIKJE EN AYOUB OP ‘JONGE JONGENS

Rapper Fous van het label Deposic heeft een aantal dagen geleden zijn nieuwste track genaamd ‘Jonge Jongens’ gedropt. Voor deze track is hij de...

KRIS KROSS AMSTERDAM TEKENT BIJ NAMAM

Vandaag is het naar buiten gekomen dat Kris Kross Amsterdam heeft getekend bij één van de grootste managementbureaus in Nederland, NAMAM. De huidige nummers...
- Advertisement -